©

rcc parking

Beton építőelemek restaurálása és helyreállítása

©

A betonnak védelemre és helyreállításra van szüksége

Semmi sem tart örökké

Az együtt zsaluzattá megkötő vizes alapú habarcsból és zúzott kőből készült építőelemek készítése már az időszámításunk utáni 1. században áttörést hozott az építkezésben, és később mérföldkőnek számított a római császárkori építészetben is. A római építész, Vitruvius nevével összefonódott és „Opus Caementitium” néven is ismert római betonból akkoriban fantasztikus és monumentális építményeket emeltek, amelyek még majdnem 2000 év elteltével is csodálatra méltók.

A középkorban ez a betonkészítési módszer feledésbe merült, és csak az 1700-as években fedezték fel újra. A beton azóta a modern kor nélkülözhetetlen építőanyagává vált. A jó minőség és a tartósság ellenére a betonban is keletkezhetnek károk, amelyek miatt helyreállításra és kiegészítő védelemre van szükség.

A betonkárok okainál környezeti hatásokat és gyártói hibákat különböztetünk meg. A környezeti hatások közé tartoznak a kipufogógázok, a savas csapadékok, a fagy és az útszóró sók. Ezek úgy változtatják meg a kémiai tulajdonságokat, hogy a betonban található acélvasalás rozsdásodni kezd.
A zsugorodás miatti repedések, az üregek, a durva szemcsék és a kevés betonfedés pedig tipikus gyártási hibák, amelyek szintén elősegítik a vasalás korrózióját. Az acélbeton szerkezetekben a károk okainak és megjelenési formájának összetettsége miatt évek óta differenciált helyreállítási elveket alkalmaznak. Ezek az alapelvek megtalálhatók pl. a Német Vasbeton Bizottság (DAfStb) „Beton építőelemek védelme és helyreállítása” című irányelvében („Helyreállítási irányelv”) és a „Termékek és rendszerek a betonszerkezetek védelmére és javítására” című EN 1504 európai uniós szabványban (Németországban DIN EN 1504).

©

A beton létesítményeken keletkezett károk

A beton létesítményeken keletkezett károk két csoportra oszthatók: magán a betonon keletkezett károk, pl. betonkorrózió és a vasalást érintő károk, pl. acélkorrózió.

Betonkorrózió:

Rendszerint külső hatások okozzák a beton megrongálódását. A külső hatások lehetnek:

• A fagy roncsoló hatása jégtelenítő szerrel együtt vagy jégtelenítő szer nélkül

• Kémiai roncsoló hatás

• Kopást okozó igénybevétel

A betonkorróziók különböző típusait a beton építőelemet érő különböző környezeti hatásoktól függően (DIN EN 206-1 / DIN 1045-2 szerint) osztályozzuk.

Acélkorrózió:

A fiatal betonban az acélt a sejtvíz lúgossága (pH ≥ 12,5) megvédi a korróziótól. Ilyen ph-érték tartományban az acél felületén olyan mikroszkópikus vastagságú oxidréteg képződik, amely gyakorlatilag megakadályozza a vas felbomlását. Ha a beton ph-értéke a karbonizálás miatt 10-es érték alá süllyed, vagy a klorid-tartalom kritikus határértéket ér el, akkor megszűnik a „természetes” korrózió elleni védelem. Ilyenkor a nedvesség és oxigén együttes jelenléte esetén korrodálódik az acél. Mivel a korrózió miatt kialakult végeredmény nagyobb terjedelmű a kiinduló anyagnál, a korrózió következtében a beton fedőrétegén gyakran elzáródások keletkeznek.

©

Helyreállító rendszerek

Minden kártípushoz egyedi helyreállítási megoldásra van szükség. A Remmers szakértő tervezői részlegének segítségével garantálni tudjuk a professzionális rendszerekkel történő szakszerű helyreállítást.

A Remmers teljesen új szabványokat állít fel a betonjavítás területén. A Betofix termékválasztékunkkal csupán egy nap alatt elvégezhető a beton helyreállítása – a korrózió elleni védelemtől kezdve egészen a bevonatig. Ezzel nemcsak idő takarítható meg, hanem pénz is. A Betofix továbbá különleges tulajdonságaival és terhelhetőségével tűnik ki. Az extrém igénybevételnek kitett vízi létesítményekhez használt javítóhabarcsok egyik legfontosabb alapvető tulajdonsága a klorid-migrációs együttható. A kloridok nagyon gyorsan kárt tudnak okozni a vasalt betonban, ezért törekszünk a lehető legnagyobb mértékű behatolással szembeni ellenállásra. A megfelelő vizsgálatokat eredetileg a sós víznek kitett beton alkatrészekre fejlesztették ki. Ezeknek az eredménye átvihető minden olyan beton alkatrészre, amely erősen szennyeződött jégmentesítő sós vízzel.

Ez főként a – mind a mozgó, mind az álló járművek számára – kialakított közlekedési létesítményekre vonatkozik. Erre tipikus példák a parkolóházak vagy mélygarázsok, mégpedig különösen ezek pillérei és támasztékai, amelyek gyakran védtelenül ki vannak téve a járművek által felvert útszóró sónak. A Betofix R4 termék alkalmazásával akár több mint négyszeresen ellenállóbbá válnak ezek az építőelemek a hasonló termékek ellenállóságához képest. A Remmers Betofix R4 használatakor már 28 nap elteltével kétszer jobb eredmény mutatható ki, mint a konkurens termékek esetén. A reakcióidő növelésével még jobb eredményt érühetünk el.

A beton építmények nagyrészt a repedések és üregek miatt károsodnak, amelyek lehetővé teszik, hogy a káros anyagok behatoljanak az épület testébe. Ezek a káros hatások negatívan befolyásolják a beton funkcionalitását, és ezáltal jelentősen csökkentik az építmény teherbírását. A repedések képződésének leggyakrabban a következő okai vannak: zsugorodás, a statikai körülmények megváltozása lesüllyedés miatt, az építőelem saját feszültsége, klímaingadozás (különösen a fagy), továbbá a vasalás korróziója. A beton használhatósága és funkciója 100%-ban visszaállítható furatinjektálással vagy a hibák megfelelő impregnálásával. A repedések helyreállításához a célok meghatározása érdekében átfogó ismeretekre van szükség a repedések szélén felgyülemlett nedvességről, a repedések szélességének változásáról és a repedések vonaláról.

Az építményvédelem területén már évszázadok óta ismert módszer a folyadék behatolásának megakadályozása az építőanyagba. Már a római építész, Vitruvius is megírta a „De Architectura Libri Decem” című művében, hogy természetes olajakat kell használni, hogy a habarcs víztaszítóvá, és ezáltal ellenállóvá váljon. Ma ezt a feladatot átvették a modern védőanyagok, melyek hatékonyságát és tartósságát kiváló minőségű hatóanyagok és kötőanyagok biztosítják.

A bevonatok és az impregnálások különböző funkciókat betöltő védőrétegként szolgálnak. A káros anyagok betonba jutása elleni védelem és ezzel összefüggően a nedvességtartalom szabályozása és az elektromos ellenállóképesség növelése mellet a fizikai ellenállóképesség is növelhető. Ehhez jön még a merev és rugalmas repedésáthidalás lehetősége, továbbá a sokrétű kialakítási lehetőség az OS 1–OS 11 felületvédelmi rendszerekkel.

A kloridok súlyos korróziós károkat okozhatnak a vasalt betonban. Ezért a beton különleges védelmet igényel. Ez főként a – mind a mozgó, mind az álló járművek számára – kialakított közlekedési létesítményekre vonatkozik.